تجربیات جهانی
چند پیشنهاد جهت استفاده از تجربیات و راهکارهای انجام شده در شهرهای مختلف جهان، برای کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران
مکزیکوسیتی:
- ممنوعیت استفاده از خودروهای شخصی یک روز هفته
- اعمال محدودیت سن تاکسی بین ۶ تا ۱۰ سال و مینی بوس کمتر از ۷ سال
- اصلاح کیفیت بنزین
- انتقال کارخانه ها و مراکز صنعتی از حومه شهر به مناطق دورتر
- محدودیت سن خودروها (تاکسی ۱۰-۶ سال و مینی بوس کمتر از ۷ سال) و ارائه تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل
- محدود کردن استفاده از وسیله نقلیه شخصی
پکن(چین) :
- کنترل سختگیرانه تولید گازهای گلخانه ای نیروگاه ها
- اجرای قوانین جریمه ای برای خودروهای آلاینده
- تعیین و اختصاص پاداش به استانهایی که آلایندگی خود را کاهش دهند
- ممنوعیت واردات خودرو
- معرفی استانداردهای سوخت پاک و تعویض خودروها به خودروهای الکتریکی
استانبول (ترکیه) :
- استفاده از مبدل کاتالیستی
- تشویق به استفاده از گاز طبیعی در تمام نقاط استانبول
- آماده سازی برنامه ساخت و ساز با توجه به دالانهای جریان هوا
برلین(آلمان) :
- محدودیت تردد خودروهای با آلودگی بالا در قسمت های مرکزی شهر
- مشوق های مالیاتی بویژه برای وانت ها و کامیون های با تولید آلودگی کم
- کاهش و محدودیت حداکثر سرعت مجاز در خیابان های اصلی شهر (حدود ۳۰ کیلومتر)
- اقدامات اجرایی جهت جلوگیری از انتشار گرد و غبار از ساخت و تخریب ساختمان ها
- مدیریت ترافیک در نقاط با آلودگی زیاد
- افزایش شستشوی جاده ها
- رعایت استانداردهای زیست محیطی بالا هنگام خرید وسایل نقلیه شهری
- اقدامات مدیریت ترافیک و توسعه زیرساخت های هوشمندسازی ترافیک
- ممنوعیت حمل و نقل کامیون در مراکز شهر
- اجرای قانون مربوط به کارخانجات آلوده کننده در خصوص نصب سیستمهای جدید
توکیو (ژاپن) :
- در سال ۲۰۱۰، ۳۵ نوع فیلترذرات دیزل (DPF) و ۳۳ نوع کاتالیست مورد بهره برداری قرار گرفت و برای وسایل نقلیه دارای این تجهیزات گواهینامه صادر می گردد.
- به کارگیری تجهیزات جهت تعیین ذرات معلق که با اجرای دستورالعمل آن باعث کاهش SPM شد.
- انجام غربالگری جهت کاهش ذرات معلق
لندن (انگلستان) :
- استفاده از اتوبوس های هیبریدی برای ناوگان حمل و نقل عمومی
- ارتقاء استاندارد آلایندگی کامیون و اتوبوس ها به یورو ۴ و وسایل نقلیه سبک و مینی بوس ها به یورو ۳
- ایجاد مسیر اختصاصی دوچرخه و نصب ۶۶۰۰۰ فضای جدید برای پارکینگ دوچرخه
- بهره برداری از ۲۵۰۰۰ مکان برای شارژ وسایل نقلیه برقی تا سال ۲۰۱۵
- در نظر گرفتن عوارض سنگین برای خودروهایی که وارد مناطق مرکزی شهر می شوند
- تعویض وسایل نقلیه آلاینده از جمله اتوبوس ها با آلایندگی کمتر
- استفاده از ماشین های جمع کننده گرد و غبار از سطح خیابان ها
- احداث سیستم های هشدار آلودگی هوا برای آگاهی شهروندان
نیویورک (ایالت متحده آمریکا) :
- تعیین قوانین خاص آلایندگی در مناطق حفاظتی و بحرانی
- تعیین راهکارهای کاهشی به تفکیک آلاینده ها
- اجباری کردن استفاده از سوخت های پاک
- استفاده از ناوگان اتوبوسرانی هیبریدی و تاکسی های هیبریدی
- تشکیل شورای ساختمان سبز که به منظور بررسی اثرات زیست محیطی یا انسانی طراحی، ساخت وساز، عملیات و نگهداری ساختمان( از قبیل انتشار گازهای گلخانه ای، استفاده از سوخت فسیلی، مواد سمی و سرطان زا، آلاینده های هوا و آب و شرایط و موقعیت داخلی محیط زیست) را بطور کمی مورد اندازه گیری قرار می دهد.
- کنترل منابع آلاینده ثابت مانند نیروگاه ها، کارخانه های مواد شیمیایی، کارخانه های فولاد و حتی ساختمان های مسکونی از طریق بررسی سن تجهیزات (جدید یا قدیمی بودن) و محل تجهیزات (در مناطق حفاظتی (PSD) و یا مناطق بحرانی)
- کنترل منابع آلاینده متحرک
- کاهش انتشار آلاینده وسائط نقلیه موتوری
- کنترل مداوم کیفیت سوخت
دانلود :