راهکار ها و پیشنهادات
مطالعات بسیار زیادی تاکنون در خصوص کیفیت هوای آزاد شهر تهران (بررسی تغییرات زمانی ـ مکانی)، اثرات بهداشتی ـ اقتصادی آنها، خصوصیات شیمیایی ذرات معلق، خصوصیات سمیت آنها، سهم بندی منابع انتشار و … صورت گرفته است. در تمامی این مطالعات، انتشارات ناشی از وسایل نقلیه یا همان انتشارات ناشی از منابع متحرک یا ترافیک (بیشترین سهم را در انتشار PM۲.۵، VOCs، NOX و CO) را به عنوان مهم ترین منابع آلاینده های هوا ذکر کرده اند. علاوه بر این، فعالیت های صنعتی (به عنوان منابع مهم برای آلاینده های SO۲، PM و NOX)، نیروگاه های تبدیل و تولید انرژی (به عنوان دیگر منبع مهم برای انتشارات NOX و PM و همچنین SO۲) و بخش تجاری و مسکونی (به عنوان دیگر منابع انتشار NOX) از دیگر منابع انتشار آلاینده های هوا می باشند. به همین علت، بر اساس برنامه های کوتاه مدت و طولانی مدت موفق در کلانشهرهای کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه، توصیه های مختلط و یا ترکیبی زیر برای ارتقاء وضعیت کیفیت هوای آزاد توسط مطالعات مختلف ارائه شده است :
- ۱) برنامه جایگزین کردن خودروهای سبک و سنگین فرسوده از طریق ارائه مشوق های مالی به صاحبان آنها برای تعویض این خودروها با خودروهای نو و یا با آلودگی های کمتر
- ۲) گسترش و ارتقاء سیستم حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس های تندرو، خطوط مترو و حمل و نقل ریلی سبک یا قطارهای سبک
- ۳) اتخاذ استانداردهای بهتر و به روزتر برای کیفیت سوخت (یورو ۵ و ۶)
- ۴) کاهش و یا حذف یارانه های سوخت
- ۵) تشویق یا ایجاد انگیزه برای استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی
- ۶) تشویق یا ایجاد انگیزه برای استفاده از سیستم حمل و نقل فعال یا غیرموتوری از قبیل پیاده روی و دوچرخه سواری
- ۷) اتخاذ مالیات ها و جرائم سختگیرانه تر محیط زیستی برای فعالیت های صنعتی و بخش تبدیل و تولید انرژی (از قبیل نیروگاه ها و پالایشگاه های نفت)
- ۸) استفاده از تکنولوژی های پایدار در فعالیت های صنعتی و نیروگاه ها
- ۹) استفاده از مالیات سبز برای بخش های تجاری و خانگی در جهت اصلاح رفتارها برای کاهش تولید آلاینده های هوا
دانلود :
- – بررسی ارتباط بین کیفیت هوای داخل و آزاد
- – برنامه پیشنهاد ی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای تهران طی ۴ سال
- – اثرات کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوای پایتخت با توسعه حمل و نقل عمومی
- – بررسی تطبیقی تأثیر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بر حمل و نقل در ایران و کشورهای ایالات متحده امریکا ، ژاپن و اتحادیه اروپا
- – آسیب شناسی سیاست های کلان پارک خودروها در حوزه های شهرسازی و حمل و نقل و ترافیک در کلا ن شهر تهران و ارائه راهبرد جایگزین با تأکید بر برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه
- – بررسی کاهش آلودگی هوای شهر تهران با جایگزینی سوختCNG دربخشی از ناوگان حمل و نقل شهری
- – عوارض سبز ، ابزاری جهت کنترل آلودگی هوا در شهرها و ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری ها
- – سطح زیست پذیری برای تن برهنۀ شهری؛ لباس یا کراوات؟! تحلیل سیاست گذاری مقابله با آلودگی هوای کلان شهرها با تکیه بر شهر تهران
- – خلاصه گزارش پیشرفت جهانی به سوی خودروهای دیزلی بدون دوده
- – توسعه شهری بدون خودرو نمونه موردی محله کن